dinsdag 21 mei 2019

Dag 21 (Siena)

Siena
Ik waag me niet aan een beschrijving van het beroemde Piazza del Campo, één van de mooiste pleinen die ik ken. Ik ben er aan begonnen, maar het zou de beleving die ik vanmorgen na bijna 30 jaar opnieuw onderging teniet doen. Die wordt door twee tegenstrijdige emoties beheerst. De eerste is alsof ik er gisteren nog ben geweest met ons gezin. Het was een sentimental feeling waar ik wel van genoot.





Het andere maakte me mistroostig. Had ik mij in San Gimignano nog kunnen onttrekken aan de massificatie van het toerisme, nu overviel het me volledig. Hier wil ik geen deel van uitmaken. Maar net als in S.G. voelde ik me net zo idioot als iedereen. Dat besef verleidde me om me op de fiets (ontdaan van de bagage die ik in het hotel had achtergelaten) vanaf de Fonte Gaia bovenaan het plein tot de fraaiste regenput ter wereld onderaan het plein te laten zakken. Het voelde als een soort heiligschennis, maar ook als een overwinning.


De loggia van het Palazzo Pubblico, met uitzicht over de 'Campi'


Uitzicht over de 'Campi'

Ik had toen al uitgebreid de omgeving van de dom bekeken, opnieuw, met ongeveer dezelfde ervaring. Maar het bijzondere van het Piazza del Duomo is gemakkelijker uit te leggen dan de enorme impact die het Piazza del Campo op mij als stedenbouwkundige heeft, hoewel beide pleinen interessant zijn in dat opzicht.

De huidige basiliek, die al flinke afmetingen heeft, had het transept moeten worden van een nieuwe kathedraal die Florence en Rome moest overtreffen. Door de pest en andere misère zijn slechts de muren van de zijbeuken en de hoge oostgevel gerealiseerd en vormen nu .



De pleinwanden van het Piazza Jacopo della Quercia, dat ooit het middenschip van de kerk had moeten worden



De dom is een spectaculair gebouw, waaraan men in 1210 begonnen is te bouwen in een romaanse stijl met rondbogen. Emo moet dat dus hebben meegemaakt, maar pas in 1284 begon Giovanni Pisano aan de voorgevel, de eerste in Italië in een gotische stijl.
Omstreeks 1934 maakte het Groninger Ploeglid Johan Dijkstra een studie van de dom van Siena.






Johan Dijkstra, studie van de dom in Siena, 1934




Dit is wat ik er voor mijn blog uitlicht. Er zijn boeken vol geschreven en afgebeeld over de plattegrond, het interieur, de bibliotheek, de gebruikte materialen (wit, zwart en groen marmer), de marmeren vloer met de mozaïeken (waarin een labyrint is ingelegd en bijbelse verhalen zijn uitgebeeld) de schilderingen en beelden en de betekenissen daarvan, de kapellen in de dwarsschepen en de koepel die steunt op zes zwart-wit gestreepte pijlers, het Baptisterium dat onder de kerk is gebouwd, waardoor een uitbreiding van de apsis rond 1320 mogelijk werd. Boeken vol.




Boven: in de mozaïekvloer zijn tientallen bijbelse verhalen uitgebeeld (foto internet)
Onder: de gevels en het basement zijn met wit en in banen en figuren gelegd zwart marmer bekleed, zodat in de veelheid van vormen eenheid is ontstaan (eigen foto).

Ik heb het wel gehad na een enerverende dag waarop ik vrijwel het gehele historische centrum op de fiets heb doorkruist. Om niet helemaal het spoor van Emo bijster te raken wil nog vermelden dat Emo en Hinrik hebben overnacht in het Ospedale Santa Maria della Scala, waar de meeste toeristen met de rug naar toe staan als ze de bijzonder fraaie voorgevel van de Duomo in beeld proberen te brengen.


Ospedale Santa Maria della Scala


Geen opmerkingen:

Een reactie posten